2014. október 7., kedd

Tanulni Tőled és Rólam Uram! - Scofield jegyzetek 1.

"Isten Igéjének tanulmányozása meg fogja változtatni az életedet"
Éppen tegnap olvastam ezt a mondatot Rick Warren-től és azért szólt hozzám, mert most ismét egy visszaigazolást kaptam e mondat által.




Vallom, hogy az életem megváltozása (nem a körülményeimé!) és a gondolkodásom megújulása nem a megtérésemmel következett be, hanem attól kezdve, amikor elkezdtem tanulmányozni Isten igéjét. Úgy szoktam mondani: amikortól komolyan vettem Istent :-)


Olvasni addig is olvastam a Bibliát, de bevallom, sok mindent nem értettem, sok minden nem szólt hozzám, sőt sok minden megijesztett. Pl. amikor azt olvastam, hogy az elűzött asszonyt együtt említette az ige a paráznákkal (3Móz 21:7 Parázna és megszeplősített asszonyt el ne vegyenek, se olyan asszonyt, aki elűzetett az ő férjétől, el ne vegyenek; mert a [pap] az ő Istenének van szentelve.)
Húh, de ijesztő volt. Talán arra sem figyeltem, hogy kinek szól az intés, csak a szavakat láttam...


2007-ben tértem meg, de a gondolkodásom változását 2010-re teszem. Addigra kiszáradtam és a Szent Szellem által megértettem, hogy az Ige tanulmányozására van szükségem.

Nem tudom, hogy történhetett a kiszáradásom, pedig rendszeresen jártam az Istentiszteletekre és hallgattam más tanításokat is. Most úgy látom, addig, tehát 2010-ig is éppen ezek a más tanítások tartottak életben: az Eredményes Élet felvételei, amely akkoriban még Üzletember Találkozó néven futott.


Élő kapcsolatom kezdetét Istennel 2009. karácsonyára teszem... de ahogy ezt a mondatot leírtam, máris tudom, hogy ez nem igaz. :-)

2007. szeptemberében, amikor a gyermekeim apukája halálos fenyegetettséggel feküdt az intenzív osztályon, álmomban szólt hozzám Isten. A Bibliát még nem ismertem, 4-5 hete tértem meg. Azt sem tudtam, milyen könyvek vannak a Szentírásban. Éppen ezért már akkor nyilvánvaló volt, hogy csakis Istentől való lehet az üzenet: a Példabeszédek 5-ös fejezetét adta nekem akkor álmomban...

Azt viszont, amikortól én kerestem a kapcsolatot Istennel, 2009. év végétől számítom.

Lehet, hogy ez, vagyis a személyes kapcsolat vezetett a felismerésig, hogy valami hiányzik? Úgy értem a kiszáradás általi (amely csak egy tünet volt) felismerésig, hogy valami nagy baj van? Addig, amíg rá nem jöttem, hogy az Ige tanulmányozása az, amelynek hiánya miatt a kiszáradást éreztem? 
Nem tudom. Mások is vannak élő kapcsolatban Istennel, gondolom, akik azóta is abban a gyülekezetben (az én korábbi, első gyülekezetem) vannak. Abban, ahol inkább lebeszélnek a tanulásról, ahol nincs Bibliaiskola és az Igéről való tanulást kiprédikálják, mint elítélendő, de legalábbis kinevetendő dolgot. Mi az, hogy téged nem tanít a Szent Szellem? Miért kell Neked másoktól tanulni? Biztosan nem vagy megfelelő kapcsolatban Istennel! Ejnye-bejnye!!!


Nos, én 2010-ben vettem egy nagy levegőt és csodás módon, az utolsó pillanatban sikerült beíratkoznom egy internetes Bibliaiskolába.


Ekkor aztán átéltem valami fenséges és csodás állapotot:

A korábban megértett belső imám, amely így hangzott: Tőled és Rólad akarok tanulni Uram!, tartalommal, értelemmel, céllal és magyarázattal telítődött. Bár egész addigi életemben is tanultam (a szakmám is olyan, amely folyamatos továbbképzést igényel) és szerettem tanulni, soha életemben olyan békességes megelégedettséget nem éreztem, mint amikor elkezdtem az Igéről tanulni és sorban nyíltak meg előttem az összefüggések. 
Emlékszem a hihetetlen rácsodálkozásra, amit akkor éreztem, mikor felfedeztem, hogy már az Ószövetség is Jézus Krisztusról tanít. Addig teljesen különálló részekként tekintettem az Ó- és Újszövetségre. (Azt nem érdemes feledni, hogy pedig akkor már 3 éve jártam minden létező gyülekezeti alkalomra, nem csak a vasárnapiakra!) Most aztán csak hálát, hálát és hálát adtam Istennek, hogy megmutatta, sokkal-sokkal mélyebb tartalma van a Szentírásnak és olyan összefüggései, amelyek nemcsak elámítottak, de a hitemet és ragaszkodásomat is rendkívüli módon erősítették.


Ugyanakkor mindig is tudtam (de ez sem tőlem volt), hogy önmagában az ismeret csak felfuvalkodottsághoz vezet, és ezt szem előtt tartottam. Hogy bölcsesség nélkül, amely csak Istentől magától származhat, az ismeret csak felfuvalkodottá tesz. Így sokat imádkoztam azért, hogy az ismereteken felül Isten a szívembe írja az Ő tanításait.



Péld 2:1 Fiam! ha beveszed az én beszédeimet, és az én parancsolataimat elrejted magadnál, 2 Ha figyelmeztetvén a bölcsességre a te füleidet, hajtod a te elmédet az értelemre, 3 Igen, ha a bölcsességért kiáltasz, és az értelemért a te szódat felemeled, 4 Ha keresed azt, mint az ezüstöt, és mint a kincseket kutatod azt: 5 Akkor megérted az Úrnak félelmét, és az Istennek ismeretére jutsz. 6 Mert az Úr ad bölcsességet, az ő szájából tudomány és értelem [származik].

Péld 9:10 A bölcsességnek kezdete az Úrnak félelme; és a Szentnek ismerete az eszesség.

Ézs 11:2 Akin az Úrnak lelke megnyugoszik: bölcsességnek és értelemnek lelke, tanácsnak és hatalomnak lelke, az Úr ismeretének és félelmének lelke.


Isten most is hűséges volt és csodásan dolgozott bennem a tanulmányok alatt és útján... Ez egy külön történet :-)


Jak 4:8 Közeledjetek az Istenhez, és közeledni fog hozzátok. 


Az, hogy a korábbi gyülekezetemben nem tartották értéknek az Igéről való tanulást, miközben én a saját életemben tapasztaltam áldásos hatását, azt hiszem, egyike volt azon mozaik-darabkáknak, melyekből végül - 2013-ban - összeállt Isten terve számomra: nem vagyok otthon az akkori gyülekezetemben, hiába az elkötelezettség, hiába a hűség. 
Azért arról is érdemes megemlékezni, hogy a tanítások és viselkedések abban a közösségben mind-mind azt sugallták: az áldás a körülményeim - pl. az anyagi helyzet - javulásában mérhető. Nos, ebben az időszakban éppen hogy romlottak a körülményeim, így szégyent és kárhoztatást éreztem. Arról az áldásról, amely a gondolkodásom megváltozásában látszódott, senkivel nem beszélhettem.
Végül már tudtam: a hűséghez vagyok hűséges. Nem akartam másik gyülekezetbe menni és azt sem tudtam, helyes-e elmenni. Szenvedtem, de kitartottam, eszem ágában sem volt másik közösséget keresni. Ma már mosolygok rajta: tényleg csak a hűségesség helyesnek tartott formája miatt maradtam. Azon viszont még most sem tudok mosolyogni, hogy közben rettegtem, hogy lázadás férkőzött a szívembe. Mennyit sírtam az Úr előtt! Ez 2012-ben kezdődött és szintén egy külön történet :-)


Nos, szóval amivel kezdtem: "Isten Igéjének tanulmányozása meg fogja változtatni az életedet"Lám, lám, ezek szerint ez nem csak velem történik így - gondoltam néhány napja Rick Warren mondatát olvasva.


Ma reggel aztán egy új könyvem bevezetőjét kezdtem olvasni, melynek röviden Scofield jegyzetek a címe. Ez igazából kézikönyv, magyarázatos jegyzetek a Biblia tanulmányozásához.

Már az elején ezt olvastam:



"A Biblia egyetlen részét sem lehet helyesen felfogni, ha nem ismerjük az illető fejezetnek az egész Könyvben elfoglalt helyét....
Minden gyümölcsöző bibliatanulmányozás elengedhetetlen előfeltétele, hogy általános áttekintésünk legyen róla."

Woow! Egy újabb visszaigazolás, miért akkor kezdett igazán szólni hozzám a Biblia, amikor a tanulmányok alatt kezdtem egy áttekintő képet kapni és megérteni az összefüggéseket! :-)
Számomra a gyümölcse valóban megjelent a bibliatanulmányozásnak és annak, hogy a kapcsolódásokat kezdtem megérteni :-)


Szeretnék most az előbb említett könyv bevezetőjéből, melynek címe A Biblia áttekintése, néhány gondolatot itt magamnak - és nektek - emlékeztetőül feljegyezni:



I. A BIBLIA EGYSÉGES KÖNYV. Hét nagy ismertetőjel tanúsítja az egységét
1. végig egyetlen Istenről tesz tanúbizonyságot; 
2. folyamatos történelmet alkot; 
3. kijelentések a jövőről, melyek megvalósulásáról is tudósít a Biblia; 
4. a Biblia az igazság előrehaladó kibontakozása (Márk 4:28 Mert magától terem a föld, először füvet, azután kalászt, azután teljes buzát a kalászban); 
5. egyetlen megváltásról tesz bizonyságot; 
6. végig egyetlen nagy téma: Krisztus személye és műve; 
7. 44 író húsz évszázad alatt megalkotta a tanítás tökéletes összhangját)


II. A BIBLIA A KÖNYVEK KÖNYVE. 66 könyv alkotja az egyetlen Könyvet.


III. A BIBLIA KÖNYVEINEK BEOSZTÁSA CSOPORTOKBA. Öt nagy csoport, öt kulcsszó, a közös téma: Jézus Krisztus.
1. Előkészítés: Az ÓSZÖVETSÉG előkészület Krisztusra
2. Megvalósítás: Az EVANGÉLIUMOK kinyilatkoztatják Őt a világnak
3. Hirdetés: A CSELEKEDETEKben hirdetik Őt
4. Magyarázat: A LEVELEK megmagyarázzák az Ő evangéliumát
5. Teljesség: A JELENÉSEKben teljességre jut Isten minden terve Krisztusban és Krisztus által

Az Ószövetségen belüli csoportok:
Törvény: 1Mózes - 5Mózes
Történelem: Józsué - Eszter
Költészet és bölcsesség: Jób - Énekek Éneke
Prófécia: Ézsaiás - Malakiás


IV. A BIBLIA ELMONDJA AZ EMBERI TÖRTÉNELMET. Az 1Mózes 11-től Cselekedetek 2-ig Izráellel foglalkozik, a pogányokról csupán Izráellel kapcsolatban van szó.
Izráel azért játszik olyan jelentős szerepet, mert Isten az egész világra kiható feladatokat ruházott reá.
5Móz 7:7 Nem azért szeretett titeket az Úr, sem nem azért választott titeket, hogy minden népnél többen volnátok; mert ti minden népnél kevesebben vagytok;

Izráel küldetése:

(1) Isten egységéről szóló bizonyságtétel (5Móz 6:4 Halld Izrael: az Úr, a mi Istenünk, egy Úr!; Ézs 43:10 Ti vagytok az én tanúim, így szól az Úr; és szolgám, akit elválasztottam, hogy megtudjátok és higgyetek nekem és megértsétek, hogy én vagyok az, előttem Isten nem alkottatott, és utánam nem lesz!)
(2) Szemléletessé tenni, hogy az igaz Isten imádása áldást hoz (5Móz 33:29 Boldog vagy Izrael! Kicsoda olyan mint te? Nép, akit az Úr véd, a te segítségednek pajzsa, és aki a te dicsőségednek fegyvere! Hízelegnek majd neked a te ellenségeid, és te azoknak magaslatait taposod.; 1Krón 17:21 És kicsoda olyan, mint a te néped, az Izrael, egy nemzetség a földön, amelyért elment volna az Isten, hogy megváltaná magának népül; hogy magadnak nagy és rettenetes nevet szerezz, kiűzvén a pogányokat a te néped elől, amelyet Egyiptomból megszabadítál!)
(3) Elfogadni és megőrizni az Isteni kinyilatkoztatást (Róm 3:1 Mi tekintetben különb hát a zsidó? vagy micsoda haszna van a körülmetélkedésnek? 2 Minden tekintetben sok. Mindenek előtt, hogy az Isten reájuk bízta az ő beszédeit.)
(4) Hogy belőle támadjon a Messiás, a világ Üdvözítője és Ura


Izráel bibliai történetének 7 különálló időszaka:

(1) Ábrahám elhívásától (1Mózes 12) a kivonulásig (2Mózes 1-20)
(2) A kivonulástól Józsué haláláig
(3) Józsué halálától a héber királyság megalapításáig Saul alatt
(4) A királyok kora Saultól a fogságig
(5) A fogság ideje
(6) A helyreállított ország Júda babiloni fogságának befejezésétől Jeruzsálem pusztulásáig Kr.u. 70-ben
(7) A mai szétszóratás


V. A BIBLIA KÖZPONTI TÉMÁJA: KRISZTUS. Minden előző Írás ehhez a központhoz vezet és minden utána következő Írás belőle indul ki.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Köszönöm! :-)